Alice în țara minunilor de Lewis Carroll

Recenzie Alice în țara minunilor de Lewis Carroll

După cum vă spuneam într-un articol anterior, de ceva timp mi-am dorit să mă apuc de această carte. A fost una dintre poveștile la care am ținut să citesc mai întâi carte și de abia apoi să văd filmul. Și exact așa am făcut. Încă nu am văzut filmul și nici nu cred că îl voi vedea în viitorul apropiat. Și vă voi explica în această recenzie de ce.

TITLU: Alice în țara minunilor. Alice în țara oglinzilor
AUTOR: Lewis Carroll
EDITURĂ: Litera
NR. PAGINI: 231
ANUL PUBLICĂRII: 1872 (2014 – ediția mea)
RATING: ❤ ❤

Aici ar trebui să pun un sinopsis, dar această carte nu are așa ceva. Și presupun că majoritatea oamenilor știu ce se întâmplă în poveste.

Din păcate, sunt foarte multe lucruri care nu mi-au plăcut la poveste. Când o începusem aveam atât de multe așteptări! Acestea erau alimentate de o booktuberiță din Canada, a cărei carte preferată este chiar aceasta, și de tot merchandising-ul pe care l-am găsit în februarie, când am mers la Dineyland Paris. După cum am mai spus, mi-am cumpărat deja o cană și o farfurie inspirată de această poveste și mai am multe alte lucruri care sunt legate de ea. Pur și simplu am simțit nevoie să știu de fapt ce promovez prin faptul că am toate aceste lucruri.

Acum, încă nu am văzut filmul, niciunul dintre ele, așa că nu pot face referire decât la carte. Astfel că voi începe lista lungă de lucruri care nu mi-au plăcut menționând senzația pe care mi-a dat-o. De foarte multe ori nu am putut să citesc mai mult de un capitol deoarece adormeam. Stilul de scriere era atât de plat încât nu mă făcea să îmi placă să citesc și părea foarte lipsit de viață. Acesta ar fi unul dintre motivele pentru care povestea mă făcea să adorm. Pe lângă asta, în Alice în țara oglinzilor a fost mult mai accentuată lumea imposibilă și fără logică, așa că anxietatea mea și-a făcut de cap încă de când a descris drumul care ducea, orice ai face, înapoi spre casă, indiferent de direcția pe care alegeai să o iei. Asta m-a dat peste cap și m-a făcut să mă simt foarte inconfortabil.

Și m-a făcut să mă simt aiurea și prin faptul că nu o citeam. Adică, mi-a luat mult să citesc, am început-o pe la sfârșitul lui februarie și am terminat-o de abia acum. Când mă apucam să o citesc mă apuca somnul, dar dacă nu o citeam mă uitam la ea cum stă în fața mea și cum mă judecă pentru că nu o citesc. Nici ediția mea nu e una dintre cele mai frumoase, am cumpărat-o pentru că a fost prima pe care am reușit să pun mâna, așa că nu pot spune că m-a atras.

Și nu înțeleg de ce este o lectură recomandată în programa școlară. Povestea conține o grămadă de cuvinte grele, pe care de abia le-am înțeles, și acțiunea este atât de imposibilă într-o lume reală încât până și mie mi-a fost greu să îmi imaginez ce se întâmpla, să țin pasul și să nu mă pierd. Totul se schimba foarte rapid și mai nimic nu avea logică și mi se pare că autorul doar a luat-o pe Alice și a târât-o în sus și în jos fără un scop anume, fără logică.

Și nu înțeleg ce ar putea învăța un copil din asta. Pornind de la faptul că Alice mănâncă și bea orice găsește, fără să se gândească că ar putea fi periculos și până la a nu avea pic de tact vorbind cu un șoarece despre cât de mult îi place pisicii ei să mănânce șoareci. Înțeleg că poate copiii ar avea mai multe resurse în a-și imagina lumea construită de autor, mai mult decât am eu la 20 de ani, dar tot nu cred că are vreo logică în a le recomanda această poveste, nu aduce vreun câștig în viața lor.

Nu știu dacă a avut sens tot ce am scris aici. Dar cert e că o văd doar ca pe o pierdere de timp. Nu știu de ce recomandat copiilor având în vedere stările incofortabile pe care mi le-a trezit și faptul că până și pe mine m-a plictisit.

Alice în țara minunilor e puțin mai inteligent scris, în afară că nu are un scop, dar măcar lumea nu e atât de ilogic construită. Dar Alice în țara oglinzilor e doar o înșiruire de lucruri fără sens, nimic nu e sigur.

Cred că e printre primele dăți când recomand mai degrabă să te uiți la film decât să citești cartea. Am speranțe că filmul e mult mai bun și măcar termini cu el în câteva ore. Momentan voi lua o pauză de la această poveste și sper că peste câteva luni voi fi în stare să mă uit și la film. Dar momentan nu pot suporta să mă uit la nimic care are legătură cu Alice.